Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Αρχαία Λητή στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης


Στο πλαίσιο του εκθεσιακού θεσμού με τίτλο «Νέα αποκτήματα / νέες προσεγγίσεις», μία περίοπτη προθήκη στον χώρο υποδοχής του μουσείου καλωσορίζει τους επισκέπτες, συστήνοντάς τους μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες, νέες και παλιές, αρχαιότητές του.

Αντικείμενα που είτε αποκτήθηκαν πρόσφατα και για πρώτη φορά παρουσιάζονται στο επιστημονικό και ευρύ κοινό είτε ανασύρθηκαν από τα ράφια των αποθηκών για να εκτεθούν υπό το πρίσμα μιας νέας προσέγγισης, όπως μετά από μία διαδικασία αποκατάστασης, μία νέα ερμηνεία ή νέα επιστημονικά δεδομένα.

Για πρώτη φορά το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης παρουσιάζει μία νέα προσέγγιση παλαιότερων ευρημάτων και συγκεκριμένα δύο κεφαλών θεοτήτων. Με βάση τη νεότερη έρευνα μπορούν να συσχετιστούν με το ιερό της Μυγδονικής Λητής.

Πολλά αντικείμενα των μουσειακών συλλογών έχουν προβλήματα ταύτισης και προσδιορισμού προέλευσης. Αυτού του είδους τα θέματα έχουν απασχολήσει πολλές φορές την έρευνα.

Πρόσφατα, με βάση το αρχειακό υλικό παλαιότερων ανασκαφών, η έρευνα έχει ταυτίσει μαρμάρινα γλυπτά αλλά και άλλα ευρήματα, άγνωστης μέχρι σήμερα προέλευσης, και τα έχει συσχετίσει με το ιερό της Δήμητρας και της Κόρης στη Λητή Μυγδονίας (θέση Δερβένι Θεσσαλονίκης)

Οι δύο αυτές κεφαλές θεοτήτων, Άρτεμης και Αθηνάς, μπορούν να αποδοθούν σε αυτό το ιερό. Χρονολογούνται στο τέλος του 4ου αιώνα π.Χ. και μετά τα μέσα του 2ου αιώνα π.Χ. αντίστοιχα.

ΤΟ ΙΕΡO ΣΤΗ ΛΗΤΗ

Στην περιοχή της Λητής αποκαλύφθηκαν υλικά κατάλοιπα που χρονολογούνται από τη νεολιθική εποχή, ενώ στους ιστορικούς χρόνους ιδρύεται η πόλη της αρχαίας Λητής, η οποία εντάσσεται στη Μυγδονία, σημαντικότατη μακεδονική περιοχή. Εκτείνεται στους λόφους και την πεδιάδα αμέσως μετά την έξοδο από τα στενά του Δερβενίου με οικισμό και νεκροταφείο αρχαϊκών, κλασικών και ελληνιστικών χρόνων. Στα χρόνια του Κασσάνδρου (316-297 π.Χ.) εντάσσεται χρονολογικά μικρό τμήμα του τείχους της πόλης. Η λατρεία της Δήμητρας και της Κόρης άρχισε κατά τους ύστερους αρχαϊκούς χρόνους σε ένα υπαίθριο ιερό. Η πρώτη μνημειακή φάση του ιερού τοποθετείται στους πρώιμους ελληνιστικούς χρόνους, ενώ η κατασκευή των δύο ναών στον 2ο και 3ο αιώνα μ.Χ. Μαρμάρινα αγαλμάτια αποδεικνύουν την άσκηση της λατρείας τους, όπως και αυτήν άλλων θεοτήτων, της Μητέρας των Θεών, της Αφροδίτης και της Άρτεμης, κόρης της Λητούς, από την οποία προέρχεται και το θεοφόρο όνομα της πόλης. Πρόκειται για προϊόντα εργαστηρίου γλυπτικής που λειτουργούσε στη Λητή κατά τους ελληνιστικούς χρόνους.




Μικρής διάρκειας ξενάγηση στα «Νέα αποκτήματα / νέες προσεγγίσεις» θα γίνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα από αρχαιολόγο του μουσείου.

Πηγή: Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ένα παραδοσιακό χριστουγεννιάτικο φαγητό της Λητής

Πριν έρθει η γαλοπούλα (η οποία δεν είναι ελληνική παράδοση αλλά αμερικάνικη) στο ελληνικό τραπέζι, στη Λητή αυτές τις μέρες (Χριστούγεννα-Πρωτοχρονιά) το  Ληταίικο γιορτινό τραπέζι είχε συνήθως πράσα με χοιρινό. Σας παραθέτουμε τη συνταγή. Καλές γιορτές και καλή χρονιά. Πράσα με χοιρινό κρέας Βράζουμε το χοιρινό κρέας (1 κιλό) κατά προτίμηση με κόκκαλο με λίγο νερό ώσπου να μαλακώσει. Κόβουμε τα πράσα (2 κιλά) σε μέτρια κομμάτια, τα ζεματάμε και τα στραγγίζουμε. Τσιγαρίζουμε ένα κρεμμύδι με ένα φλιτζάνι τσαγιού ελαιόλαδο, ρίχνουμε τα πράσα σε πλατιά κατσαρόλα με αλάτι, πιπέρι (και κόκκινο πιπέρι μπορεί να μπει) και αν θέλουμε μια κουταλιά πελτέ ντομάτας.  Ανακατεύουμε κατά διαστήματα σε μέτρια φωτιά. Προσθέτουμε και λίγο ζωμό κρέας, το κρέας και συνεχίζουμε το βράσιμο έως ότου μείνει με το λάδι του. Στο τέλος σβήνουμε με λεμόνι και προσθέτουμε κύμινο. Μπορούμε αντί για κατσαρόλα να χρησιμοποιήσουμε γάστρα με όλα τα υλικά σε μέτριο φούρνο ώσπου να "πιει" το νε

Με ξεκάθαρο μήνυμα οι συμμετέχοντες από τη Λητή στο 2ο Τρίαθλο Ωραιοκάστρου

Με επιτυχία ολοκληρώθηκαν οι αγώνες τριάθλου, διάθλου, ορεινού τρεξίματος και ορεινής ποδηλασίας που διοργανώθηκαν χθες Κυριακή 3 Σεπτεμβρίου στο Ωραιόκαστρο. Η εκκίνηση έγινε στο δημοτικό κολυμβητήριο του Ωραιοκάστρου.  Όπως και την προηγούμενη φορά υπήρξαν συμμετοχές από τη Λητή, μόνο που αυτή τη φορά οι συμμετέχοντες έδωσαν ένα ξεκάθαρο μήνυμα. Ανέβηκαν στο βάθρο με μπλουζάκια που έγραφαν:

Γιατί η ιστορία του Δήμου Ωραιοκάστρου δεν περιλαμβάνει τη Μυγδονία;

Αν κάποιος επισκεφθεί την ιστοσελίδα του Δήμου Ωραιοκάστρου το πρώτο πράγμα που εμφανίζεται είναι η κεντρική σελίδα η οποία σε παραπέμπει στην περιγραφή και την ιστορία του. Από περιέργεια επισκεφθήκαμε την ιστορία του Δήμου Ωραιοκάστρου στη διευθυνση https://oraiokastro.gr/o-dimos/istoria-chartes/  . Αυτό που αντικρίζει κανείς είναι μία ιστορία που περιορίζεται σε αυτό που οριζόταν Δήμος Ωραιοκάστρου πριν το 2010. Αυτό το επιβεβαιώνει και το φυλλάδιο που έχει την ιστορία το οποίο γράφει ξεκάθαρα ότι είναι από το 2010... Και να σκεφτεί κανείς ότι η ιστοσελίδα ανανεώθηκε το 2020... Αυτό λοιπόν που ανακαλύπτει κανείς είναι ότι δεν υπάρχει καμία αναφορά στην ιστορία του δήμου από την μεριά της Μυγδονίας. Αν λοιπόν εκεί στο Δήμο Ωραιοκάστρου οι υπεύθυνοι δεν γνωρίζουν την ιστορία από την εδώ μεριά του δήμου, μπορούμε να τους βοηθήσουμε αναφέροντας κάποια από τα σημαντικά ιστορικά ευρήματα που έχει η Μυγδονία: