Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ανάκληση Δημάρχων: στοιχείο άμεσης ή καθόλου δημοκρατίας;

Με αφορμή την τοποθέτηση του καθηγητή κ. Κουτρούκη σε τοπική διαδικτυακή σελίδα σχετικά με την παροχή στους εκλογείς του δικαιώματος ανάκλησης του Δημάρχου, θα ήταν σκόπιμο να εξεταστούν κάποιες παράμετροι που αφορούν το ζήτημα το οποίο σύντομα θα απασχολήσει το δημόσιο διάλογο καθώς θα εξελίσσεται η διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης για τη συνταγματική αναθεώρηση.

Η διαδικασία εκλογής των αιρετών προσώπων της τοπικής αυτοδιοίκησης ακολουθεί στις βασικές αρχές της αυτήν της ανάδειξης των αντιπροσώπων του λαού στο Εθνικό Κοινοβούλιο. Η διαπίστωση αυτή εδράζεται πρωτίστως στη δεσμευτική υποταγή και των δύο διαδικασιών στις θεμελιώδεις αρχές που μορφώνουν τον ιδιαίτερο χαρακτήρα του πολιτεύματος της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας αντιπροσωπευτικού τύπου και συγκεκριμένα στην αρχή της λαϊκής κυριαρχίας και την αντιπροσωπευτική αρχή.

Βασικό στοιχείο της αντιπροσωπευτικής αρχής στις σύγχρονες αστικές δημοκρατίες είναι αυτό της «ελεύθερης εντολής». Το πρόσωπο που αναλαμβάνει να ασκήσει πολιτική εξουσία μέσω της εκλογής του εκφράζεται και δρα ελεύθερα σε σχέση με το εκλεκτορικό σώμα. Με αυτό τον τρόπο εκπροσωπεί τη βούληση των πολιτών που τον εξέλεξαν όχι στη λογική της πληρεξουσιότητας αλλά της πολιτικής αποδοχής ευρύτερων προγραμματικών θέσεων και οράματος. Ιστορικό αντίθετο της αρχής της ελεύθερης εντολής υπήρξε η «επιτακτική εντολή» που εφαρμόσθηκε σε καθεστώτα του υπαρκτού σοσιαλισμού, όπου σε εκείνη την περίπτωση η ανάκληση αιρετών εξέφρασε απόλυτα το χαρακτήρα και το πνεύμα του οικονομικοπολιτικού συστήματος του μονοκομματισμού.

Ισχυρότερο έρεισμα θα μπορούσε να βρει η δυνατότητα ανάκλησης δημάρχων και αιρετών προσώπων στην έτερη θεμελιώδη αρχή, αυτήν της λαϊκής κυριαρχίας. Πράγματι ο λαός είναι κυρίαρχος να αποφασίζει και να συνδιαμορφώνει με τη ψήφο του τη δημόσια πολιτική. Ωστόσο η θεσμοθέτηση συγκεκριμένων διαδικασιών εκλογής στην αυτοδιοίκηση βάσει τυπικού νόμου εξασφαλίζει επαρκώς τη νομιμοποίηση του εκλεγμένου δημάρχου στηριγμένη στην εκπεφρασμένη λαϊκή βούληση. Άλλωστε στην πλειονότητα των περιπτώσεων οι δήμαρχοι δεν συγκεντρώνουν την απόλυτη πλειοψηφία την πρώτη Κυριακή και έτσι η εκλογή τους συνήθως προέρχεται από την ψήφο-ανοχής των εκλογέων των παρατάξεων της ελάσσονος αντιπολίτευσης που δεν κατάφερε να περάσει στη δεύτερη Κυριακή.

Επομένως εύλογα παρατηρείται δυσαρμονία της μορφής του πολιτεύματος με το θεσμό της ανάκλησης αιρετού προσώπου. Προκύπτει εκ της διαπίστωσης αυτής το συμπέρασμα της παντοδυναμίας των αιρετών; Η απάντηση πρέπει να είναι σαφώς αρνητική. Η περιοδικότητα των εκλογών δίνει το δικαίωμα στο εκλεκτορικό σώμα που τυχόν θεωρεί ότι ένας συγκεκριμένος Δήμαρχος δεν τήρησε τις προεκλογικές του δεσμεύσεις να τον αποδοκιμάσει πολιτικά καταψηφίζοντας τον στις επόμενες εκλογές. Ταυτόχρονα δεν πρέπει να παραγνωριστεί το γεγονός ότι η μη δυνατότητα ανάκλησης καθιστά τον εκλογέα περισσότερο υπεύθυνο κατά την άσκηση του εκλογικού του δικαιώματος. Τέλος, σε περιόδους κρίσεων είναι συνετό να αναζητείται η διασφάλιση των θεσμών σε βαθμό που να καθίσταται προτεραιότητα σε σχέση με τον εμπλουτισμό της πολιτικής με αμεσοδημοκρατικά στοιχεία τα οποία θα κινδυνεύουν λόγω των συνθηκών να οδηγήσουν σε κατάχρηση και αποπροσανατολισμό από την προσπάθεια ανασυγκρότησης.

Κωνσταντίνος Αθ. Πατσαλάς, νομικός
Πρόεδρος Δημοτικής Κοινότητας Δρυμού

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ένα παραδοσιακό χριστουγεννιάτικο φαγητό της Λητής

Πριν έρθει η γαλοπούλα (η οποία δεν είναι ελληνική παράδοση αλλά αμερικάνικη) στο ελληνικό τραπέζι, στη Λητή αυτές τις μέρες (Χριστούγεννα-Πρωτοχρονιά) το  Ληταίικο γιορτινό τραπέζι είχε συνήθως πράσα με χοιρινό. Σας παραθέτουμε τη συνταγή. Καλές γιορτές και καλή χρονιά. Πράσα με χοιρινό κρέας Βράζουμε το χοιρινό κρέας (1 κιλό) κατά προτίμηση με κόκκαλο με λίγο νερό ώσπου να μαλακώσει. Κόβουμε τα πράσα (2 κιλά) σε μέτρια κομμάτια, τα ζεματάμε και τα στραγγίζουμε. Τσιγαρίζουμε ένα κρεμμύδι με ένα φλιτζάνι τσαγιού ελαιόλαδο, ρίχνουμε τα πράσα σε πλατιά κατσαρόλα με αλάτι, πιπέρι (και κόκκινο πιπέρι μπορεί να μπει) και αν θέλουμε μια κουταλιά πελτέ ντομάτας.  Ανακατεύουμε κατά διαστήματα σε μέτρια φωτιά. Προσθέτουμε και λίγο ζωμό κρέας, το κρέας και συνεχίζουμε το βράσιμο έως ότου μείνει με το λάδι του. Στο τέλος σβήνουμε με λεμόνι και προσθέτουμε κύμινο. Μπορούμε αντί για κατσαρόλα να χρησιμοποιήσουμε γάστρα με όλα τα υλικά σε μέτριο φούρνο ώσπου να "πιει" το νε

Με ξεκάθαρο μήνυμα οι συμμετέχοντες από τη Λητή στο 2ο Τρίαθλο Ωραιοκάστρου

Με επιτυχία ολοκληρώθηκαν οι αγώνες τριάθλου, διάθλου, ορεινού τρεξίματος και ορεινής ποδηλασίας που διοργανώθηκαν χθες Κυριακή 3 Σεπτεμβρίου στο Ωραιόκαστρο. Η εκκίνηση έγινε στο δημοτικό κολυμβητήριο του Ωραιοκάστρου.  Όπως και την προηγούμενη φορά υπήρξαν συμμετοχές από τη Λητή, μόνο που αυτή τη φορά οι συμμετέχοντες έδωσαν ένα ξεκάθαρο μήνυμα. Ανέβηκαν στο βάθρο με μπλουζάκια που έγραφαν:

Γιατί η ιστορία του Δήμου Ωραιοκάστρου δεν περιλαμβάνει τη Μυγδονία;

Αν κάποιος επισκεφθεί την ιστοσελίδα του Δήμου Ωραιοκάστρου το πρώτο πράγμα που εμφανίζεται είναι η κεντρική σελίδα η οποία σε παραπέμπει στην περιγραφή και την ιστορία του. Από περιέργεια επισκεφθήκαμε την ιστορία του Δήμου Ωραιοκάστρου στη διευθυνση https://oraiokastro.gr/o-dimos/istoria-chartes/  . Αυτό που αντικρίζει κανείς είναι μία ιστορία που περιορίζεται σε αυτό που οριζόταν Δήμος Ωραιοκάστρου πριν το 2010. Αυτό το επιβεβαιώνει και το φυλλάδιο που έχει την ιστορία το οποίο γράφει ξεκάθαρα ότι είναι από το 2010... Και να σκεφτεί κανείς ότι η ιστοσελίδα ανανεώθηκε το 2020... Αυτό λοιπόν που ανακαλύπτει κανείς είναι ότι δεν υπάρχει καμία αναφορά στην ιστορία του δήμου από την μεριά της Μυγδονίας. Αν λοιπόν εκεί στο Δήμο Ωραιοκάστρου οι υπεύθυνοι δεν γνωρίζουν την ιστορία από την εδώ μεριά του δήμου, μπορούμε να τους βοηθήσουμε αναφέροντας κάποια από τα σημαντικά ιστορικά ευρήματα που έχει η Μυγδονία: