Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Δομές φιλοξενίας προσφύγων

Του Τσιάκαλου Γιώργου*

Περισσότεροι από οχτακόσιες χιλιάδες πρόσφυγες πέρασαν από τη χώρα μας το 2015. Ούτε ένας δεν έμεινε εδώ. Όλοι προχώρησαν και βρήκαν μόνιμο ή προσωρινό καταφύγιο σε χώρες της Δυτικής και Βόρειας Ευρώπης. Το ίδιο ισχύει και σήμερα για τη συντριπτική πλειοψηφία αυτών που επιχειρούν να μπουν στην Ευρώπη διασχίζοντας το Αιγαίο. Η Ελλάδα αποτελεί γι’ αυτούς χώρα διέλευσης, όχι παραμονής. Μόνο μια διαφορά, και μάλιστα πολύ σημαντική, υπάρχει: πέρυσι 57% των προσφύγων ήταν άνδρες, φέτος περίπου 60% είναι γυναίκες, μωρά και ανήλικα παιδιά. Οι εθελοντές και οι εθελόντριες που με ανιδιοτέλεια και αυταπάρνηση ασκούν ανθρωπιστικό έργο στην Ειδομένη συνήθισαν πια στην εικόνα μανάδων με μωρά και μικρά παιδιά να ξαπλώνουν στο γυμνό έδαφος περιμένοντας τη σειρά τους, ακόμη και δυο μερόνυχτα, για να περάσουν τα σύνορα. Κι αναρωτιούνται: «Γιατί να μη μπορούν τούτοι οι άνθρωποι να περάσουν αυτές τις λίγες ημέρες αναμονής σε ένα οργανωμένο χώρο, σε συνθήκες στοιχειώδους αξιοπρέπειας και υγιεινής; Ποιος αντέχει να βλέπει μικρά παιδιά, που γλύτωσαν το θάνατο στα παγωμένα νερά του Αιγαίου, να υποφέρουν, να αρρωσταίνουν και να κινδυνεύουν να πεθάνουν από το κρύο και τις κακουχίες στα δικά μας χώματα της Βόρειας Ελλάδας»;


Τα δικά μας χώματα είναι εκείνα όπου οι άνθρωποι στη μια γενιά ήρθαν και ρίζωσαν ως πρόσφυγες (κρατώντας πάντα στη μνήμη τους με πόνο τα μέρη που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν), για να βιώσουν στην επόμενη γενιά τη φυγή δύο εκατομμυρίων μεταναστών και μεταναστριών στα εργοστάσια της Γερμανίας, του Βελγίου και της Σουηδίας. Ποιος από εμάς μπορεί, λοιπόν, να είναι τόσο ανάλγητος, ώστε να αρνηθεί τη στοιχειώδη φιλοξενία στους ανθρώπους που σήμερα ακολουθούν –διωγμένοι από πολέμους και πείνα- τις δικές μας παλιές πικρές διαδρομές;

Οι κυβερνήσεις μας τα τελευταία χρόνια έκαναν όσα λάθη –ή: αμαρτήματα!- μπορούσε να κάνει άνθρωπος σε σχέση με τη διαχείριση του «προσφυγικού θέματος». Έκλεισαν τα σύνορά μας στον Έβρο –τις νόμιμες εισόδους!- ακόμη και για όλους τους ανθρώπους που έχουν διαβατήρια και γίνονται δεκτοί ως πρόσφυγες σε χώρες της Ευρώπης. Έτσι Σύριοι, Ιρακινοί και Αφγανοί, για τους οποίους μέχρι σήμερα δεν υπάρχει κανένας περιορισμός διέλευσής τους προς την ΠΓΔΜ, υποχρεώνονται να «επιλέξουν» τη διαδρομή του Αιγαίου, κινδυνεύοντας να πνιγούν, και χρειάζονται κατά μέσον όρο δεκαπέντε ημέρες μέχρι να φτάσουν στην Ειδομένη. Έτσι, αντί να έρχονται στα σύνορά μας στους Κήπους και στις Καστανιές, να καταγράφονται, και σε τέσσερις ώρες να βρίσκονται στην Ειδομένη και να συνεχίζουν από εκεί το ταξίδι τους, τώρα διακινούνται από νησί σε νησί, από λιμάνι σε λιμάνι, από πλατεία σε πλατεία, από λεωφορείο σε λεωφορείο, για να δημιουργηθεί στο τέλος –άθελα ή ηθελημένα, ποιος ξέρει!- η λανθασμένη εντύπωση μιας χώρας «γεμάτης με πρόσφυγες».

Σ’ αυτές τις συνθήκες, οι ακροδεξιοί αγύρτες βλέπουν να έρχεται η ευκαιρία τους. Με παραληρηματικά σενάρια τρόμου προσπαθούν να σπείρουν την ανησυχία και την αμφιβολία, και να μετατρέψουν την κοινωνία μας -που διακρίθηκε τους τελευταίους μήνες για την αυθόρμητη, ανιδιοτελή, μαζική συμπαράστασή της- σε μια κοινωνία φοβισμένων και αφιλόξενων ανθρώπων. Και, δυστυχώς, από κοντά τους με άστοχες δηλώσεις και πράξεις η κυβέρνηση και τα κόμματα της αντιπολίτευσης (με μόνη τιμητική εξαίρεση το ΚΚΕ). Το σενάριο «τετρακόσιων χιλιάδων εγκλωβισμένων» δηλώνει ότι προσπαθεί να αποτρέψει ο υπουργός –που τους βλέπει, άραγε!- και το άθλιο ρητορικό σχήμα «αποθήκες ψυχών» πλανιέται πάνω από όλες τις συζητήσεις και σκεπάζει τον ορθό λόγο.

O,τι και να λένε, από δομές διαμονής –όχι κράτησης!- για τους πρόσφυγες δεν κινδυνεύει κανένας μας. Όμως από την αντιπαλότητα προς αυτές κινδυνεύουν με εξαφάνιση η δημοκρατία, η ανθρωπιά και μια από τις πιο όμορφες λέξεις της γλώσσας μας: η "φιλοξενία".

*Ο Τσιάκαλος Γιώργος είναι καθηγητής Παιδαγωγικής του Α.Π.Θ.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ένα παραδοσιακό χριστουγεννιάτικο φαγητό της Λητής

Πριν έρθει η γαλοπούλα (η οποία δεν είναι ελληνική παράδοση αλλά αμερικάνικη) στο ελληνικό τραπέζι, στη Λητή αυτές τις μέρες (Χριστούγεννα-Πρωτοχρονιά) το  Ληταίικο γιορτινό τραπέζι είχε συνήθως πράσα με χοιρινό. Σας παραθέτουμε τη συνταγή. Καλές γιορτές και καλή χρονιά. Πράσα με χοιρινό κρέας Βράζουμε το χοιρινό κρέας (1 κιλό) κατά προτίμηση με κόκκαλο με λίγο νερό ώσπου να μαλακώσει. Κόβουμε τα πράσα (2 κιλά) σε μέτρια κομμάτια, τα ζεματάμε και τα στραγγίζουμε. Τσιγαρίζουμε ένα κρεμμύδι με ένα φλιτζάνι τσαγιού ελαιόλαδο, ρίχνουμε τα πράσα σε πλατιά κατσαρόλα με αλάτι, πιπέρι (και κόκκινο πιπέρι μπορεί να μπει) και αν θέλουμε μια κουταλιά πελτέ ντομάτας.  Ανακατεύουμε κατά διαστήματα σε μέτρια φωτιά. Προσθέτουμε και λίγο ζωμό κρέας, το κρέας και συνεχίζουμε το βράσιμο έως ότου μείνει με το λάδι του. Στο τέλος σβήνουμε με λεμόνι και προσθέτουμε κύμινο. Μπορούμε αντί για κατσαρόλα να χρησιμοποιήσουμε γάστρα με όλα τα υλικά σε μέτριο φούρνο ώσπου να "πιει" το νε

Με ξεκάθαρο μήνυμα οι συμμετέχοντες από τη Λητή στο 2ο Τρίαθλο Ωραιοκάστρου

Με επιτυχία ολοκληρώθηκαν οι αγώνες τριάθλου, διάθλου, ορεινού τρεξίματος και ορεινής ποδηλασίας που διοργανώθηκαν χθες Κυριακή 3 Σεπτεμβρίου στο Ωραιόκαστρο. Η εκκίνηση έγινε στο δημοτικό κολυμβητήριο του Ωραιοκάστρου.  Όπως και την προηγούμενη φορά υπήρξαν συμμετοχές από τη Λητή, μόνο που αυτή τη φορά οι συμμετέχοντες έδωσαν ένα ξεκάθαρο μήνυμα. Ανέβηκαν στο βάθρο με μπλουζάκια που έγραφαν:

Γιατί η ιστορία του Δήμου Ωραιοκάστρου δεν περιλαμβάνει τη Μυγδονία;

Αν κάποιος επισκεφθεί την ιστοσελίδα του Δήμου Ωραιοκάστρου το πρώτο πράγμα που εμφανίζεται είναι η κεντρική σελίδα η οποία σε παραπέμπει στην περιγραφή και την ιστορία του. Από περιέργεια επισκεφθήκαμε την ιστορία του Δήμου Ωραιοκάστρου στη διευθυνση https://oraiokastro.gr/o-dimos/istoria-chartes/  . Αυτό που αντικρίζει κανείς είναι μία ιστορία που περιορίζεται σε αυτό που οριζόταν Δήμος Ωραιοκάστρου πριν το 2010. Αυτό το επιβεβαιώνει και το φυλλάδιο που έχει την ιστορία το οποίο γράφει ξεκάθαρα ότι είναι από το 2010... Και να σκεφτεί κανείς ότι η ιστοσελίδα ανανεώθηκε το 2020... Αυτό λοιπόν που ανακαλύπτει κανείς είναι ότι δεν υπάρχει καμία αναφορά στην ιστορία του δήμου από την μεριά της Μυγδονίας. Αν λοιπόν εκεί στο Δήμο Ωραιοκάστρου οι υπεύθυνοι δεν γνωρίζουν την ιστορία από την εδώ μεριά του δήμου, μπορούμε να τους βοηθήσουμε αναφέροντας κάποια από τα σημαντικά ιστορικά ευρήματα που έχει η Μυγδονία: